Jak złagodzić zakwasy?

Zespół opóźnionego bólu mięśniowego, nazywany popularnie zakwasami, występuje najczęściej na drugi dzień po bardzo intensywnym wysiłku i utrzymuje się przez okres około pięciu dni. Kiedy ponownie zaczynamy ćwiczyć, po długiej przerwie, możemy być przekonani, że następnego dnia będziemy mieli problem ze wstaniem z łóżka. Dlaczego tak się dzieje? Jakie są przyczyny powstawania zakwasów i czy istnieją sposoby na zakwasy?

Naukowcy spierają się, co do przyczyny powstawania zakwasów. Popularnie mówi się, że to kwas mlekowy jest wszystkiemu winien. To jednak kwestia sporna. Kwas mlekowy wcale nie zalega w naszych mięśniach. W kilka godzin po intensywnym wysiłku, nie ma już po nim śladu. Można jednak spotkać się ze stwierdzeniem, że zakwasy rzeczywiście powstają wskutek nagromadzenia się kwasu mlekowego, lecz jest to jedynie dyskomfort odczuwany do około dwóch godzin po zakończeniu ćwiczeń – tyle jedynie kwas mlekowy przebywa w naszych mięśniach. Wynika z tego, że ból odczuwany dnia następnego nie może już być zakwasem. Według specjalistów jest to potreningowy ból mięśni.

Czym są zakwasy

Zobacz witafon

Najczęściej podawaną hipotezą naukową, wyjaśniającą powstawanie zakwasów, jest twierdzenie, że odczuwamy je z powodu mikrourazów strukturalnych włókien mięśniowych. Istnieją naukowe badania dowodzące, że rodzaje wykonywanych ćwiczeń mają ogromny wpływ na powstawanie zakwasów. Mięśnie, które rozciągają się podczas intensywnego wysiłku fizycznego, są narażone na więcej urazów, niż te, które się kurczą. Czynności fizyczne, powodujące kurczenie się mięśni, rzadko kiedy kończą się zakwasami. Natomiast rozciąganie mięśnia powoduje wyhamowanie, które ma na celu ochronę stawów przed uszkodzeniami. Dzieje się tak na przykład, kiedy zbiegamy z górki. To dlatego wielu ludzi woli się wspinać, uważając tę czynność za mniej inwazyjną i, mimo wszystko, mniej męczącą. Nasilenie bólu po wcześniejszym wysiłku fizycznym, w którym mięśnie zostały rozciągnięte, nie zawsze jest proporcjonalne do wielkości uszkodzeń. Najczęściej odczuwanie bólu po wysiłku zależy od indywidualnego progu wrażliwości.

Co na zakwasy?

Najlepszy sposób na zakwasy to odpoczynek. Warto również rozgrzać nasze ciało i mięśnie, np. udając się do sauny lub biorąc gorącą kąpiel. Pomocne mogą okazać się również kąpiele solankowe, czyli kąpiele w wodzie wzbogaconej minerałami. Najczęściej są one dostępne w ofercie uzdrowisk, lecz równie dobrze można przygotować taką kąpiel samemu. Nie są one jednak zalecane osobom z niewydolnością krążenia, chorobą wieńcową lub problemami z sercem. Nie powinni stosować jej również chorzy, cierpiący na choroby psychiczne, kobiety ciężarne i osoby z nowotworami. Ponadto, również kofeina ma właściwości uśmierzające ból mięśni, jednak nie należy z nią przesadzać.

Wysiłek fizyczny mimo bólu?

Krążą opinię, że zakwasy należy „wyćwiczyć” – wtedy mniej bolą, a nasze mięśnie przyzwyczajają się do wysiłku. Prawda jest taka, że należy dać naszym mięśniom odpoczynek, aby mogły się zregenerować i zwiększyć swoje rozmiary. Co zrobić, żeby w przyszłości uniknąć bólu potreningowego? Najlepszym wyjściem są regularne ćwiczenia, bez dłuższych przerw. Należy również pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce i rozciąganiu przed intensywną aktywnością fizyczną.

Jak złagodzić zakwasy?
5 (100%) 3 votes

3 thoughts on “Jak złagodzić zakwasy?

  1. Kura

    Sposób na zakwasy to przede wszystkim kąpiel naprzemienna ciepła i zimna. To doskonale działa na mięśnie i stawy. Bo często zapomina się przy ćwiczeniach fizycznych, że nie tylko masa mięśniowa musi się wzmacniać, ale też stawy powinny być znacznie silniejsze, żeby podołały większym obciążeniom. Nie można o tym zapominać, więc trzeba postawić na odpowiednią dietę, żeby cieszyć się zdrowiem nawet na stare lata.

    Reply
  2. Szpot

    Regularny trening to najlepszy sposób na zakwasy. I nie mam tu na myśli oczywiście ćwiczeń w momencie gdy zakwasy są, ale w takim czasie, gdy mięśnie nie bolą już. Najważniejsza jest systematyczność, bo to pozwala na budowę tkanki mięśniowej, która będzie przyzwyczajona do wysiłku i będzie rzadziej narażona na powstawanie zakwasów.

    Reply
  3. Nadia

    Dla mnie świetnym sposobem, żeby pozbyć się zakwasów i zregenerować organizm są kąpiele solankowe, jeśli nie mieliście jeszcze okazji ich wypróbować polecam to, jak najszybciej zmienić.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 1 = 1